torsdag 25 november 2010

Barcelona baby!

Arcade Fire var jättebra igår, jag var helt upprymd efteråt.Arcade Fire är ett kanadensiskt band som består av 8 personer som spelar diverse instrument och sjunger både på engelska och franska. Det kommer nog upp videos från konserten snart om jag orkar! Förbandet vid namn Fucked up var däremot inte lika bra. Det var ett kanadensiskt hårdrocksband med en lönnfet sångare som bara skrek... När konserten var slut blev vi väldigt förvånade när metron hade stängt. I Marseille stänger den tydligen vid 22, förutom när det är fotbollsmatcher. Också bussarna hade slutat gå. Så vi fick lifta - faire du stop - vilket gick bra. Vi fick åka hela vägen till Aix med ett trevligt par.

Annars håller jag på att planera den lediga veckan nästa vecka. Först hade jag tänkt åka till Lyon, men jag och Evgeny tyckte att Barcelona låter mycket roligare så det blir det! Evgeny kommer ner dit på måndag och då tar jag också bussen dit och sen får vi se var vi hamnar...

À bientôt

2 kommentarer:

  1. hej jacob!
    jag råkade hitta din blogg av en slump när jag googlade eftersom jag funderar på att börja kursen somdu går nu i frankrike. jag tvekar lite på den så jag undrar om du vill svara på lite frågor? undrar lite hur undervisning är uppbyggd om det är något du rekommenderar? även funderade jag på att inte bo i värdfamilj och undrar om det är andra som gör det i klassen, om det är svårt/lätt? lite om hur aix är? tusen frågor snurrar i huvudet men jag hoppas du vill svara vad du kan :)
    ha det fint i barcelona, i området Gracia ( ovanför passeig de gracia/diagonal) finns det mysiga och bra musikbarer ni borde besöka! / Charlotte, - en avdankad barcabo

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte! Såg inte din kommentar förrän idag.. Undervisningen är väldigt praktisk och man pratar väldigt mycket. För mig som har pluggat mycket franska innan och kan grammatiken är det ganska lätt och jag har inte behövt jobba mycket. Ibland har undervisningen känts lite slapp och oorganiserad men man lär sig ändå mycket.. Jag rekommenderar att inte bo i värdfamilj, eftersom det är så styrt och ofta är madamerna ganska jobbiga. Jag har flera klasskompisar som har hittat lägenheter ganska lätt, så om du bestämmer dig för det är det möjligt. Aix är en vacker och lagom stor stad, men ganska dyr och människorna kan vara lite snobbiga och kyliga. Men jag vill ändå rekommendera kursen!

    Barcelona var verkligen nice! Var bl.a. på Manchester Pub som hade bra musik. Kanske varit där? Vill tillbaka..

    Hoppas du blev lite klokare på mitt svar!
    /Jacob

    SvaraRadera