tisdag 4 januari 2011

Jag driver runt i Borås och hittade den här fina utställningen idag.



KAFFE SNUS OCH KOL
Johannes Bergström
Galleri U 4 nov - 16 jan 2011
jag tecknar
jag tecknar på gamla tapeter
jag tecknar med kol, snus och kaffe
jag tecknar bilder från ett land jag aldrig sett med egna ögon
jag tecknar människor jag aldrig mött
jag tecknar fåglarna utanför mitt fönster
jag tecknar bekanta kläder i främmande situationer

Varför situationen i Iran? Det var något med den där bilden jag såg i GP i vintras, något med kläderna, människorna som gick ut och riskerade sina liv för att säga ifrån kändes så nära, så bekanta. Dom bar samma sorts kläder som mig, som oss här i Sverige.
Att veta att en riskerar dödsstraff för att demonstrera och ändå gå ut på gatan och skrika ut sin mening fascinerar och beundras. vill hylla. Vill också ta in det som berör mig, på riktigt, inte bara bläddra förbi till nästa sida och fylla huvudet med nya nyheter. att teckna bilderna är ett sätt för mig att stanna längre i dom, att gå djupare. -Johannes Bergström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar