måndag 23 augusti 2010

Bonjour

Då var jag framme i Frankrike, och tänkte äntligen börja min franska blogg - Le Blogue. Den kommer att vara mest på svenska men också en del på franska allteftersom jag blir bättre på detta språkens språk. För jag tycker verkligen att det är ett fascinerande språk, och just därför ska jag plugga det i Aix en Provence i höst. Jag ska också hålla på med bild och form som extraval. Men just nu befinner jag mig på en liten gård i sydvästra Frankrike där jag jobbar som volontär. Det är ett kollektiv som odlar olika grönsaker och har några getter. Så det blir typiskt franskt lantliv. Har lärt mig några nya grönsaker på franska: Poireau = purjolök, poivron = paprika. Och get heter samma som osten från samma djur: Chèvre. Det är ett lustigt språk franska..

Har ni sett serien flight of the Conchords känner ni nog igen bakgrundsbilden. Från den lysande videon till låten Foux du Fafa - en imitation av och parodi på en typisk fransk 60-talslåt och -video. Bara det att de bara sjunger massa random ord på franska utan sammanhang. Kan lägga upp videon förresten. Älskar när de håller i en fisk och sjunger Jacques Costeau!



Nu ska jag ut och vattna odlingarna.

À bientôt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar