tisdag 24 augusti 2010

Val 2010

Det är ju val i Sverige snart, men då är jag i Frankrike. Därför beställde jag just en valsedel till adressen jag ska bo på. Jag gjorde också testet valkompassen för att se vilket parti jag sympatiserar mest med. Det blev faktiskt Vänsterpartiet följt av Miljöpartiet. Sist kom Moderaterna. Jag hade väl mer tänkt mig miljöpartiet som första men kanske inte då.. Tilläggas bör att jag var för dåligt insatt i många frågor för att kunna ge ett bra svar. Jag borde kolla upp mer vad de olika partierna tycker. Men just nu känns det inte alls relevant för mig. Jag är inte ens i Sverige och har inget jobb. Det enda som kändes relevant för mig var miljöfrågorna, där jag faktiskt vet vad jag tycker. Men nog om politik nu. Här kommer en bild på min nya franska "familj". Som tyvärr har lämnat mig ensam här i 4 dagar, men de flesta av dem kommer tillbaka imorgon. Ska bli skönt att träffa människor igen och öva på franskan. Idag ringde jag till Esteban och förklarade att vattnet var slut, och fick lära mig ett nytt ord: Brouette (skottkärra). Som jag lever nu passar ju Vänsterpartiet in på mig perfekt. I ett nästintill självförsörjande kollektiv. Eller Miljöpartiet också för den delen. Antagligen kommer det bli mer borgerligt i Aix, hemma hos ett medelålders par i villa. Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar