söndag 12 september 2010

Bonsoir! De senaste dagarna har jag varit i Marseille två gånger. Först i fredags stack vi dit ett gäng från klassen för att rösta på svenska konsulatet. Men vi var lite sena och det var längre än väntat till konsulatet, så vi fick hoppa det. Jag hade beställt valsedlar via posten ändå, så nu har jag gjort min röst hörd. Det blir värre för de andra, som får åka till Marseille imorgon igen om de vill rösta. I alla fall, sedan var vi några stycken i Marseille idag igen för att bada på en strand som hette Plage de Prado. Den var stor och fin och vi hade en härlig dag där. Jag älskar att bada i Medelhavet. Det är så salt och friskt vatten. På vägen dit stötte vi på två killar från Rumänien som också skulle till stranden. De kunde ingen franska så vi fick guida dem dit. De skulle tydligen söka jobb där, men det är ju inte så lätt när man inte kan språket. Vi tog metron och buss för att komma till stranden. Marseille är Frankrikes näst största stad och har både tunnelbana (metro) och spårvagn. Det är en ganska vacker stad som är mångkulturell. Staden har en stor andel invandrare från Nordafrika, som inte ligger så långt bort.

I helgen har jag också varit med min madame i mataffären Monoprix och lämnat mitt CV. Hon känner nämligen folk som jobbar där, så det tänkte jag utnyttja för att få ett extrajobb. Jag får se om jag har vad som krävs när det gäller språket. Jag tycker iaf att min franska skulle räcka för att jobba med plock av varor.

Jag blev tipsad om att lyssna på Tingsek idag, så det sitter jag och gör nu. Verkligen skön musik!


Löplaget i Parc de la Torse. Där brukar jag jogga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar