onsdag 22 september 2010

Kanin och målning

Bonsoir

Sedan senast har det hänt en del. Tyvärr vann ju Alliansen valet och SD tog sig över riksdagsspärren, så jag är glad att jag inte är i Sverige. Nyheten om att SD fick så många röster var uppmärksammad också här i Frankrike. Tyvärr är väl inte president Sarkozy så mycket bättre - han kör ut romer ur landet och beter sig allmänt rasistiskt. Det verkar som att han söker stöd hos främlingsfientliga och extremhögern inför det kommande valet. Han kan göra i princip vad han vill och folk säger att han är fou - galen.

Vardagen rullar på som vanligt här och det känns mer och mer som hemma. Ikväll fick vi kanin till middag! Det har jag aldrig ätit innan men jag gillade det. Det smakade väldigt likt kyckling tycker jag. För den vetgirige heter det lapin på franska. Franskan går framåt. Jag märker att jag förstår mer och mer och förra veckan såg vi en fransk film i skolan, som jag faktiskt förstod huvuddelen av. Det trodde jag inte att jag skulle när den var otextad. Det jag har svårast med när jag pratar är att tänka på om ord är maskulina (le) eller feminina (la) och att anpassa orden runtomkring efter det. Det tar tid att få in det..

Annars tycker jag att det roligaste är bildlektionerna. Vi tecknar med blyerts och kol och målar med oljefärger. Talangen jag hade när jag var mindre sitter i och jag undrar varför jag inte satsat mer på bild och form.. Kanske till våren?

Annars blir det jogging i parken och häng med trevliga klasskompisar på kaféer och barer. Som vanligt i Aix. Nästa vecka åker klassen till Porquerolle på studieresa, men jag och några andra stannar här i Aix. Vi måste istället göra ett eget projekt. Så jag och Fredrik ska åka till våtmarksområdet Camargue och kolla runt. Där finns flamingos, vildhästar och bufflar. Jag tror att vi kommer att hyra en bil och köra runt för att det blir enklast.

Här kommer lite bilder:

Liftningsförsök i Marseille.

Uteplatsen där jag bor. Men nu är det lite för kallt om kvällarna för att sitta ute.





Mitt senaste verk i olja, som inte är klart ännu. Vad tycks?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar