söndag 26 september 2010

Mistralen och jag

Det mest omtalade naturfenomenet i Provence är mistralen - en kylig vind från Alperna som kan göra denna varma region lika kylig som ett blåsigt Göteborg. Den här helgen har den varit framme och det har därmed varit de kallaste dagarna hittills, trots att solen har skinit. Det känns som att hösten har kommit, men bara det slutar blåsa blir det nog varmt igen... Jag kan också tillägga att det finns ett uteställe här som heter just le Mistral.

Sedan senast har jag och några tjejer från klassen köpt biljetter till Arcade fires spelning i Marseille 24/11. Ska bli jättekul att se dem för första gången! I fredags gick jag, Fredrik och Miriam till biblioteket där det var Hitchcock-festival. Vi kollade filmen Dial M for Murder - en ganska invecklad mordhistoria som utspelade sig i 50-talets London, bland the posh people. Den var väldigt långtråkig i början men blev mer spännande framåt slutet. På kvällen blev det falafel och sedan barhäng med sköna människor.

På lördag fick jag hänga med Fredrik och hans värd-madam på en biltur till en gammal utgrävd gallisk bosättning utanför Aix. Det var ganska intressant med lite historia och man hade väldigt fin utsikt över Aix och omgivningarna där. Birgitte tog sedan med oss till en kulle där Cézanne brukade måla sina tavlor. Därefter fick hon för sig att åka hem till några kompisar utanför Aix och plocka fikon på deras träd. Så det hängde vi med på, och vi fick träna vår franska med några till. Det visade sig att Birgitte hade bott i Brasilien innan hon flyttade hit, och det hade hennes kompisar också. Så jag berättade om mina äventyr i Amazonas för dem, och kompisens man hade också åkt längs hela Amazonas när han var ung. Kul! Och fikonen var super-bons.

På kvällen blev det barhäng igen och sedan kollade vi när Kajsa från klassen sjöng på en bar. Hon sjöng med ett blues/rockband och jag blev verkligen imponerad av hennes röst! Därefter fortsatte vi till en inflyttningsfest som sedan fortsatte på en klubb till 4 på natten. Nice!

När jag väl kom upp idag gick jag på stan och fikade med några från klassen. Och sedan gick jag och en annan på bio. Det var den thailändska filmen Oncle Boonmee. Det var en mycket speciell film som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om.. Men jag gillade miljöerna och människorna. Här kommer trailern:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar