torsdag 14 oktober 2010

Långa ord

Bonsoir!

Ikväll hade vi ett kul samtal vid middagsbordet. Min franska familj, amerikanen Ethan och jag jämförde våra olika språk, som vi brukar göra för det mesta i och för sig. Men idag kom vi in på vilket språk som har det längsta ordet. Jérémy kom med det franska ordet anticonstitutionellement. Försök att uttala det! Nästintill omöjligt. Ethan menade att engelskans längsta ord var antidisestablishmentarianism. Inte lätt det heller. Men vilket är svenskans längsta ord? Det enda någorlunda långa jag hittade i ordboken var fritidssysselsättning - vilket var omöjligt för både fransoserna och amerikanen att uttala. Men i svenskan kan vi ju sätta ihop ord till i princip oändliga ord. Enligt en sida på internet ska det längsta svenska ordet som är med i svenska akademoins ordlista vara följande: Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranläggningingsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskussionsinläggsförberedelsearbeten (133 bokstäver!!!) Helt galet ju. Kan det verkligen räknas?

Haha, språk är nog bästa samtalsämnet... Imorgon ska jag och några klasskompisar bestiga berget Sainte Victoire som ligger utanför Aix. Det är 1011 m högt. Får se om vi orkar. Jag avslutar med en målning föreställande berget. Det var konstnären Paul Cézannes favoritmotiv, som han brukade måla när han satt på en kulle här i Aix. Je l'aime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar